کنترل کیفیت

امروز پنجشنبه : 1396/07/27 ساعت : 21:42
کنترل کیفیت

مقوله كيفيت كه همواره بعنوان مزيت نسبي شهروند مطرح بوده و مي‌باشد، نقش بسزايي در بهداشت و ارتقاء سلامت جامعه دارد. بر اين اساس و به منظور حفظ و بهبود اين وضعيت اقدامات مختلفي توسط حوزه كنترل‌كيفيت صورت مي‌پذيرد كه از جمله‌آنها مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:

 وجود نیروی انسانی مجرب و حرفه ای

 برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با نوع فعالیت برای کلیه کارکنان واحد به صورت فصلی

 تمامی کادر حاضر در مجموعه در زمینه های مرتبط مانند صنایع غذایی، شیمی، زیست شناسی دارای تحصیلات عالیه می باشند.

 برگزاري دوره هاي آموزشي تخصصي جهت افزايش مهارت و كارائي كارشناسان حوزه كنترل‌كيفيت به صورت فصلی

 بازديدهاي ادواري از نمايشگاه‌هاي تخصصي جهت آگاهي از آخرين تكنولوژي‌هاي مورد استفاده در توليد كالا و به تبع آن تهيه و تدوين مطالب علمي و كيفيتي جهت استفاده همكاران

 وجود سیستم اطلاعاتی جامع از تامین کنندگان و ارائه خدمات در راستای رضایتمندی مشتری

 تامین کنندگانی که طرف قرارداد فروشگاه می باشند دارای پرونده ی کامل و جامع هستند که شامل مجوزهای لازم در خصوص کسب و کار، درج شکایت های احتمالی در خصوص کالا یا خدمات ارائه شده از سوی تامین کننده و تمام مدارک قانونی و بهداشتی به همراه سوابق کاری در طول مدت همکاری برایشان ثبت شده، هستند (تمام مدارک ارائه شده دائما بروز رسانی می شوند.) و بر اساس سوابق کاری و میزان رضایت مشتری درباره ادامه همکاری با صاحب کالا تصمیم گیری می شود.

 واحد کنترل کیفیت موظف است در صورت عدم رضایت مشتری نسبت به بررسی علل نارضایتی تا زمان حصول نتیجه ی لازم یعنی رضایتمندی مشتری اقدام نماید و در این باره تامین کننده مورد نظر باید نسبت به مشکل پیش آمده پاسخگو باشد.

 محصولاتی که نیاز به لیبل گذاری دارند (مانند پوشاک) باید توسط تامین کننده به صورت صحیح لیبل گذاری شوند و اطلاعات لازم مانند، (میزان وجود کتان، پلاستیک و...) برای مصرف درست مشتریان بر روی کالا درج شود.

 حضور مستمر کارشناسان کنترل کیفیت جهت نظارت بر کیفیت کالا و پاسخگویی به مشتریان

 کارشناسان مستقر در فروشگاه موظف هستند پاسخ علمی و کارشناسی شده به مشتریان ارائه دهند.

 کارشناسان کنترل کیفیت موظف هستند کلیه موارد در فروشگاه مانند، تحویل کالا و اطمینان از سلامت لازم، چیدمان، میزان برودت یخچال، کارت بهداشت، وضعیت بهداشت، ارتباط با ارباب رجوع و بسیاری موارد دیگر را کنترل نمایند.

 استقرار تمام وقت كارشناسان كنترل كيفيت در فروشگاه‌ها

 بررسي و مطابقت مجوزها و مستندات بهداشتي و پذيرش كالا براساس استانداردهاي رايج

 همكاري نزديك و مستمر با مراجع بهداشتي، نظارتي و استاندارد به منظور اجراي آخرين دستورالعمل ها و بخشنامه هاي ابلاغي

 بهره‌گيري از امكانات آزمايشگاه‌هاي معتبر به منظور اطمينان از سلامت كالاهاي عرضه شده در فروشگاه ها جهت حفظ اعتبار شهروند و حمايت از حقوق مصرف كنندگان

 بازديد ادواري از محل تهيه و توليد تامين‌كنندگان كالا جهت حصول اطمينان از رعايت استانداردهاي كيفيتي و بهداشتي

 تمام کالاهای عرضه شده در فروشگاه نیاز به استاندارد اولیه دارند و پس از تایید اولیه مورد آزمایش های تخصصی تر قرار می گیرند.

 تعیین نوع آزمایش های لازم برای انجام بر روی یک کالا (تمامی آزمایشگاه های طرف قرارداد مورد تایید وزارت بهداشت و اداره استاندارد می باشند)

 بررسی و انطباق مشخصات درج شده بر روی کالا و اطمینان از صحت آن

 بررسی وجود برچسب اصالت کالا در محصولات غیر داخلی و اطمینان از ورود قانونی کالا به داخل کشور

 کلیه محصولات در گروه های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، لوازم منزل، پوشاک، ظروف یک بار مصرف و... در آزمایشگاه های تخصصی مورد آزمایش قرار می گیرند.

 محصولاتی مانند پوشاک قبل از پذیرش از نظر ثبات رنگ، دوام، جنسیت و... مورد آزمایش قرار می گیرند.

 محصولاتی مانند لوازم منزل جهت اطمینان از کیفیت لازم در محل به صورت فیزیکی مورد بررسی قرار می گیرند.

 کالاهایی که به صورت روزانه تهیه و عرضه می شود قبل از ورود به فروشگاه در محل بارانداز بررسی شده (از نظر، عدم وجود جسم خارجی، وزن، نبود آسیب فیزیکی، نبود علائم آفت زدگی، درج اطلاعات صحیح) و نسبت به جاگیری در محل مناسب (یخچال، زیرصفر، شلف و ...) و دمای متناسب برای کالا اقدام می شود.

 تمام مراحل ارسال کالا به فروشگاه از زمان خروج از محل تولید تا زمان تحویل به فروشگاه زمانبندی شده و درخصوص کالاهایی که می بایست دمای مناسبی داشته باشند میزان دما قبل از تحویل کالا مورد بررسی قرار می گیرد تا اطمینان لازم از حمل کالا با دمای مناسب حاصل گردد.

 به صورت منظم و دوره ای از محل تهیه و تولید کالاهای ارائه شده در فروشگاه، کارت سلامت کارگران، خط تولید و سایر موارد کیفی و بهداشتی بازدید به عمل می آید و نسبت به سلامت محل و تجهیزات بررسی های لازم صورت می گیرد و در صورت وجود هرگونه مشکلی با توجه به میزان اهمیت آن تصمیم های گوناگونی گرفته خواهد شد.

 پايش و كنترل مستمر دماي يخچالهاي فروشگاهي بمنظور تامين دماي استاندارد نگهداري كالاهاي يخچالي و سريع الفساد

 بازديد مستمر از كالاهاي موجود در انبار و سطح فروش، غرف فعال و واحدهاي توليدی در فروشگاه ها